وزیر دفاع آمریکا: درباره علت سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران اطلاعی نداریم | نقشی نداشتیم حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به موتورسیکلتی در جنوب لبنان (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردوغان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد مادورو در تماس با مخبر: آیت الله رئیسی نماد مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در دوران معاصر بود رسانه عبری: حزب الله در حال انهدام شهرک‌های شمال است پیام تسلیت سیدحسن نصرالله به رهبر انقلاب حمایت آمریکا از نتانیاهو در برابر تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برزیل در بیانیه‌ای با دولت و ملت ایران ابراز همدلی کرد گوترش شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد | تقویم انتخابات در جلسه سران قوا تصویب شد مولوی عبدالحمید شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت آمریکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت اردوغان در تماس با مخبر: ملت و دولت ترکیه در کنار ایران هستند ۱۳ شهید در جنایت هولناک ارتش رژیم صهیونیستی در «جبالیا» (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخست‌وزیر روسیه: زندگی ابراهیم رئیسی، وقف خدمت به مردم بود لاپید: کابینه کنونی در جنگ پیروز نخواهد شد آغاز تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو در قدس اشغالی + فیلم (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقتدی صدر: خداوند برادری، امنیت و استقلال را به ملت‌های عراق و ایران عنایت فرماید واکنش نخست وزیر ژاپن به شهادت رئیس جمهوری ایران ۸ تیر به‌عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیشنهاد شد
سرخط خبرها

بسته اخبار بین‌الملل امروز | واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی | قطر همچنان پیگیر تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل (۲۵ آبان ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۴۹۰۹
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
بسته اخبار بین‌الملل امروز | واکنش ایران به تصویب قطعنامه ضد ایرانی | قطر همچنان پیگیر تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل (۲۵ آبان ۱۴۰۲)
این روزها جهان شعله‌ور شده و تنش بین کشورها همچنان روند صعودی دارد؛ در مرکز این تنش‌ها نیز جنگ غزه با اسرائیل قرار گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز همچنان تلاش‌ها برای حل مسئله غزه ادامه دارد، ولی مشخص نیست که چه زمانی تلاش‌ها برای آتش بس به نتیجه خواهد رسید.

تصویب قطعنامه ضدایرانی توسط برخی کشورهای غربی بی آبرویی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: چگونه آمریکا و برخی کشور‌های غربی قتل عام کودکان و زنان توسط رژیم غاصب اسرائیل در غزه را نمی‌بینند و در مقابل با تکرار ادعا‌های بی‌اساس و مبتنی بر اطلاعات نادرست و تعمیم‌های غیرصادقانه، علیه ایران قطعنامه صادر می‌کنند!

ناصر کنعانی اقدام سیاسی برخی کشور‌های غربی در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی حقوق بشری در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل و بی توجهی آنان به جنایات رژیم صهیونستی در غزه را یک بی‌آبرویی برای آنان و نشان دهنده نفاق آشکار و کذب فاحش آنان در دفاع از حقوق بشر دانست و این قطعنامه را بی ارزش و مردود دانست.

وی افزود:چگونه آمریکا و برخی کشور‌های غربی قتل عام کودکان و زنان توسط رژیم غاصب اسرائیل در غزه را نمی‌بینند و در مقابل با تکرار ادعا‌های بی‌اساس و مبتنی بر اطلاعات نادرست و تعمیم‌های غیرصادقانه، علیه ایران قطعنامه صادر می‌کنند!

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش آمریکا، کانادا و برخی دیگر از کشور‌های غربی در کمک تمام عیار به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات وحشیانه، جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم بی‌گناه و بی دفاع فلسطین اظهار کرد: این کشور‌ها که سابقه طولانی در نقض سازمان یافته حقوق بشر داشته و بسیاری از ملت‌های جهان تجربیات تلخ و دردناکی از دخالت‌ها و جنایت‌های آنان در خاطر دارند، در جایگاهی قرار ندارند که به دولت و مردم ایران توصیه‌های حقوق بشری داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین با یکسویه و غیرواقع بینانه دانستن مفاد این قطعنامه، اقدام بانیان آن در سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی را محکوم کرد و این قطعنامه را فاقد مشروعیت و اعتبار دانست.

کنعانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است و همواره و همیشه در امر ارتقای حقوق بشر و عمل به تعهدات بین‌المللی خود جدی بوده و آماده است تا براساس اصول متعالی خود در جهت حمایت واقعی از حقوق بشر و ارتقای جایگاه آن در سراسر جهان، گفتگو‌ها و همکاری‌های سازنده را با تمامی سازوکار‌های مشروع بین‌المللی و کشور‌های علاقمند به تحکیم و حمایت واقعی از حقوق بشر در چارچوب احترام متقابل، برابری کشور‌ها و عدالت و انصاف و دوری از اغراض سیاسی داشته باشد.

قطر پیگیر توافقی میان حماس و اسرائیل برای آزادی ۵۰ اسیر است

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه به مذاکرات نوشت که میانجی‌گران قطری روز چهارشنبه تلاش کردند تا حماس و رژیم صهیونیستی به توافقی برای آزادی ۵۰ اسیر در ازای آتش‌بسی سه روزه برسند.

مقام مذکور به رویترز گفت که این توافق ـ که با هماهنگی آمریکا مطرح شده است ـ موجب آزادی برخی از زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی و ارائه اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه می‌شود.

این مقام تاکید داشت که حماس با کلیت این توافق موافقت کرده، اما رژیم صهیونیستی موافق نبوده و درحال مذاکره بر سر جزئیات این توافق است.

این مقام مطلع همچنین تاکید کرد که هیچ مذاکرات جامع‌تری درباره آزادی تمام اسرا در حال حاضر در جریان نیست.
مقامات صهیونیستی فورا به درخواست اظهارنظر از سوی رویترز پاسخ ندادند.

یکی از اعضای ارشد حماس در پاسخ به رویترز به طور مستقیم مذاکرات درباره این توافق را تایید نکرد.

وی گفت که رژیم صهیونسیتی «همچنان با آزادی ۵۰ زن و کودک اسیر و آتش‌بس بشردوستانه واقعی در ازای آزادی زنان و کودکان ما از زندان‌های اشغالی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمامی نقاط غزه موافقت نمی‌کند و توافق را به تاخیر می‌اندازد».

وزارت خارجه قطر از اظهارنظر در رابطه با این مسئله خودداری کرد.

دو مقام امنیتی مصری عنوان کرد که تاکنون تنها توافقاتی در رابطه با آتش‌بس‌های محدود در نقاط مشخصی از غزه حاصل شده است.

به گفته این مقامات رژیم صهیونیستی تمایلی به توافقی جامع‌تر از خود نشان نداده است.

اسرائیل ۲۵۵ مدرسه در غزه را نابود کرده است

خالد قدومی در همایش فصلی مدیران شهرداری تهران که صبح امروز در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، سخنانش را با تبریک به علیرضا زاکانی بابت دستاوردهایش در سفر به چین برای توسعه زیرساخت‌های شهری آغاز کرد و گفت: گفت: امروز سی و نهمین روز نبرد مقاومت علیه صهیونیست‌ها در غزه است. رژیم اسراییل با کودک‌کشی تأسیس شد. بعد از ۷۴ سال جنایت، اما طوفان الاقصی ماهیت واقعی صهیونیست‌ها را برای دنیا آشکار کرد و تا این لحظه بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار خسارت به تاسیسات زیرساختی این رژیم وارد شده است.

قدومی با تأکید بر اینکه برنامه صهیونیست‌ها کوچاندن ساکنان غزه به دیگر کشور‌های همسایه است، گفت: این جنایتکاران مطلقاً قائل به حق حیات برای مردم فلسطین نیستند. اوباش و اراذل صهیونیست کاری جز تعرض به مقدسات ادیان آسمانی نمی‌دانند.

وی با بیان آنکه بیش از ۷۰۰۰نفر از شهروندان فلسطین هم‌اکنون دربند رژیم صهیونیستی گرفتار شده‌اند، اظهار کرد: این افراد عمدتاً از اقشار فرهیخته جامعه هستند. دکتر، مهندس، شهردار و نماینده مجلس هستند.

نماینده حماس در ایران ادامه داد: پس از طوفان الاقصی در هفت اکتبر ماهیت منطقه عوض شده است. اشغال‌گری باید به پایان برسد. سازمان‌های بین‌المللی متأسفانه مطلقا به فکر مردم آسیب‌دیده فلسطین نیستند.

قدومی به برگزاری همایش سران عرب و مسلمان در ریاض اشاره کرد و گفت: این باعث تأسف است که حتی کشور‌های عربی توان امدادرسانی و بازگشایی گذرگاه رفح را نداشتند.

وی درباره آمار شهدا و مصدومان فلسطینی درپی حملات اسرائیل نیز گفت: بیش از ۱۱ هزار شهید تا این لحظه تقدیم مقاومت شده است. حدود ۷۰درصد از مجموع این تعداد، زن و بچه و افراد سالخورده غیرنظامی هستند.

نماینده جنبش حماس در ایران اضافه کرد: بیش از ۵۰هزار واحد مسکونی تا این لحظه در غزه تخریب شده است. ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز آسیب‌های جدی دیده است. ۳۲هزار تُن مواد منفجره تا این لحظه بر سر مردم بی‌پناه غزه ریخته شده است.

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی برکناری نتانیاهو را خواستار شد

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در جریان گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد: «بنیامین نتانیاهو باید تعویض شود. عموم مردم دیگر به او اعتمادی ندارند و وی قادر به مدیریت جنگ کنونی نیست.»

براساس گزارش سایت خبری روسیا الیوم، یائیر لاپید تصریح کرد: «نیازی به برگزاری مجدد انتخابات نیست، ما در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به یک کابینه متفاوت و نخست وزیر دیگری از حزب لیکود احتیاج داریم.»

وی ادامه داد، یکی دیگر از اعضای حزب حاکم لیکود می‌تواند جایگزین نتانیاهو شود.

لاپید همچنین گفت: «دولت کنونی قادر به انجام کاری نیست. ما نیازمند تغییر هستیم. نتانیاهو نمی‌تواند در پست نخست وزیری باقی بماند.»

نتانیاهو از زمان آغاز جنگ، از جمله در مورد شکست‌های امنیتی و اطلاعاتی که منجر به عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر شد، با انتقاداتی روبرو شده است. یک نظرسنجی جدید نشان داد که کمتر از ۴ درصد از یهودیان اسرائیلی گفته‌اند که به نتانیاهو به عنوان قابل اعتمادترین منبع اطلاعاتی درباره جنگ اعتماد دارند.

یک روزنامه طرفدار نتانیاهو، اسرائیل هیوم، اخیراً از نخست وزیر خواسته است که به محض پایان جنگ کنار بکشد و از لفاظی‌های تند او انتقاد کرد.

لاپید از ۷ اکتبر بار‌ها از نتانیاهو انتقاد کرده است.

حماس برای استیفای حق قانونی‌اش وارد جنگ شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به ژنو سفر کرده است، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، نقش داشتن ایران در حمله‌ای پهپادی در دریای سرخ که ظاهرا یک ناوشکن آمریکا را هدف قرار داده بود، رد کرد.

شبکه سی‌بی‌اس نوشت که طبق ادعای پنتاگون در یک بیانیه، این پهپاد که از یمن پرتاب شده بود، در ساعات آغازین روز چهارشنبه توسط ناو یواس‌اس توماس هادنر «USS Thomas Hunder» سرنگون شد.

امیرعبداللهیان در گفتگو با سی‌بی‌اس درباره جنگ غزه گفت: «آمریکا با حمایت از اسراییل، جنگ غزه را تشدید کرده است. یمن، خود تصمیم‌هایش را اتخاذ و مستقل عمل می‌کند.»

پنتاگون اشاره‌ای نکرد که چه گروهی این پهپاد را پرتاب کرده، اما این رخداد پس از آن به وقوع پیوست که انصارالله یمن در آغاز هفته گفت کشتی‌ها در دریای سیاه را هدف قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو عملیات گسترده و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را پاسخی به ۷۵ سال اشغال فلسطین از سوی این رژیم دانست.

او گفت: «آنچه حماس انجام داد، مبتنی بر حق قانونی آن برای دفاع از خود بود.»

وزیر امور خارجه ایران درباره تلفات در میان زنان و کودکان در این جنگ گفت: «همان‌طور که گفتم، ما با کشتار زنان و کودکان در هر کجا مخالفیم.»

او همچنین درباره هدف قرار گرفتن نظامیان و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه از سوی گروه‌های مقاومت در پی حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، با رد کردن ادعای نقش ایران در این زمینه، گفت: «این گروه‌ها در عراق و سوریه که به منافع آمریکا حمله می‌کنند، تصمیمشان را خودشان گرفته‌اند.»

یمن: حق پاسخ به انهدام پهپادمان توسط آمریکا را برای خود محفوظ می‌دانیم

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن بامداد پنجشنبه گفت: ارتش یمن این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به انهدام پهپاد خود که آمریکا اعلام کرده است، پاسخ دهد.

خبرگزاری رویترز با استناد به گفته‌های دو مقام آمریکایی گزارش داد که این دومین بار طی یک ماه گذشته است که ناو‌های آمریکایی پهپاد‌های پرتاب‌شده توسط حوثی‌ها به سمت اسرائیل را در دریای سرخ رهگیری و منهدم می‌کنند.

این دومین رهگیری یک پهپاد توسط یک ناو نیروی دریایی آمریکا از زمان آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر است.

پیش از این سی ان ان گزارش کرده بود که ناوشکن یو اس اس کارنی، ظرف مدت ۹ ساعت، چهار موشک کروز و ۱۵ فروند پهپاد را رهگیری کرده است.

در روز‌های گذشته پایگاه‌های نظامی آمریکا هم در عراق و سوریه در چندین نوبت هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته‌اند.

جمهوری‌خواهان آمریکا به اقدام تازه دولت بایدن در رابطه با ایران واکنش نشان دادند

تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران برای پرداخت هزینه واردات برق از ایران از سوی واشنگتن با واکنش جمهوری‌خواهان آمریکا همراه شد که اغلب سیاست‌هایی ضدایرانی را دنبال می‌کنند. این معافیت اجازه دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از درآمد صادرات انرژی به عراق را می‌دهد که در حال حاضر، این وجوه در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود.

دولت آمریکا، شامگاه سه‌شنبه، معافیت از تحریم‌های ایران را برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید کرد که به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از ایران ادامه دهد و تهران نیز قادر خواهد بود به‌طور محدود به میلیارد‌ها دلار از وجوه مسدود شده خود در عراق دسترسی پیدا کند.

در چند روز گذشته، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تمدید معافیت تحریمی ایران را برای یک دوره ۱۲۰ روزه امضا کرد که روز سه‌شنبه (به وقت محلی) به کنگره ارسال شده است.

این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران ادامه دهد.

همچنین این معافیت چهار ماهه مقرراتی را حفظ خواهد کرد که بر اساس آن، بخش‌هایی از درآمد‌های برق می‌تواند به حساب‌هایی در عمان منتقل و سپس به یورو یا سایر ارز‌های رایج مبادله‌شده برای ایران برای خرید محصولات غیرتحریمی تبدیل شود.

مقامات رسمی آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که آنتونی بلینکن به این دلیل که دولت در واشنگتن نمی‌خواهد دسترسی عراق را به یک منبع حیاتی انرژی قطع کند، این معافیت را امضا کرده است.

بایدن از رییس جمهور چین درباره ایران چه خواست؟

یک مقام رسمی ارشد آمریکایی پس از دیدار و گفت‌وگوی چهار ساعته «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «شی جینپینگ» رییس‌جمهور چین که بحران اخیر منطقه در پی جنگ غزه نیز از محور‌های آن بود، گفت که بایدن از چین خواسته است از نفوذ خود در ایران استفاده کرده و از تهران بخواهد از آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز» خوانده شده پرهیز کند.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که مقامات رسمی چینی به طرف آمریکایی گفتند درباره خطرات منطقه‌ای با ایران گفتگو‌هایی داشته‌اند.

این درخواست در حالی از سوی بایدن مطرح شده است که آمریکا از آغاز جنگ غزه، با حمایت‌های تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی بر آتش جنگ غزه دمیده است.

پنتاگون نیز به منظور آنچه ایجاد «بازدارندگی» در مقابل ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه خوانده شده، بر شمار نظامیان و جنگ‌افزار‌های خود در منطقه و شرق مدیترانه افزوده است که خود، اقدامی تنش‌زا محسوب می‌شود.

آمریکا که با حضور مداخله‌جویانه نظامی خود در منطقه مدعی کمک به تامین امنیت آن بود، نتوانست از بروز جنگی دیگر در خاورمیانه که امروز بیم گسترش آن را دارد، جلوگیری کند.

ایران موضوع «دستور دادن» یا «کنترل» نیرو‌های مقاومت منطقه برای حملات تلافی‌جویانه‌شان به منافع آمریکایی در منطقه و ادعای نقش داشتن در حمله حماس علیه رژیم صهیونیستی را رد کرده و گفته است که تصمیم‌گیرنده خودشان هستند؛ اگرچه، ایران نسبت به گسترش درگیری‌ها در جنگ غزه و تبدیل شدن آن به جنگی منطقه‌ای هشدار داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->